سرویس مسجد خبر
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی:

مسجد پایگاه تربیت شخصیت‌های خدوم انقلاب است

مسجد پایگاه تربیت شخصیت‌های خدوم انقلاب است
(دوشنبه ۳۰ اَمرداد ۱۴۰۲) ۱۳:۱۵

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: قریب به اتفاق شهدای ما و همچنین شخصیت های خدوم انقلاب، تربیت یافته مساجد هستند و تحت راهبری ائمه جماعات مساجد پرورش یافتند.

به گزارش سرویس مسجدخبر پایگاه تخصصی مسجد؛  نوزدهمین اجلاس سراسری مسجد امروز (دوشنبه، ۳۰ مرداد) همزمان با روز جهانی مسجد در مجتمع آدینه تهران برگزار شد.

پیروزی انقلاب اسلامی از لحاظ مکانی، مرهون مساجد و هیأت‌هاست

در این اجلاس، «محمدمهدی اسماعیلی»، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه نامگذاری روز جهانی مسجد یک واکنش مقتدرانه نسبت به اقدام صهیونیست ها در آتش زدن مسجدالاقصی در سال ۱۹۶۹ است، گفت: پیروزی انقلاب اسلامی از لحاظ مکانی، مرهون مساجد و هیأت ها و از لحاظ تقویمی، مرهون مناسبت هایی مثل عاشورا و اربعین است. لذا، خداوند را شاکریم که مبداء شکل گیری انقلاب اسلامی مسجد بود و در حال حاضر نیز زیست‌بوم فرهنگی جامعه در مساجد گسترده شده و حیات یافته است.

 

وی ادامه داد: خاستگاه انقلاب اسلامی ما مسجد است و از این جهت، امروز در جایگاهی بی نظیر قرار دارد. با نگاه به قیام سال ۱۳۴۲ به رهبری امام خمینی(رضوان‌الله‌‌علیه) در می یابیم که مساجد و حسینیه‌ها کانون این قیام بودند و حریان اصلی انقلاب در مساجد شکل گرفت.

 مسجد پایگاه تربیت شخصیت‌های برجسته انقلاب است

وی افزود: مسجد پایگاه تربیت شخصیت‌های برجسته انقلاب است، چنان که آیت الله مهدوی کنی در مسجد جلیلی، شهید مطهری در مساجد قبا و الجواد(علیه‌السلام) و مقام معظم رهبری در مساجد امام حسن مجتبی(علیه‌السلام) و کرامت در مشهد مقدس، جلسات تبلیغی برگزار می کردند و به انتشار روحیه انقلابی می‌پرداختند.


وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: قریب به اتفاق شهدای ما و همچنین شخصیت های خدوم انقلاب، تربیت یافته مساجد هستند و تحت راهبری ائمه جماعات مساجد پرورش یافتند.

وی افزود: امام خمینی(رضوان‌الله‎‌علیه) از مساجد به عنوان سنگر انقلاب یاد کردند و امروز هم بنا به تعبیر رهبر معظم انقلاب اسلامی، مساجد مهمترین هسته مقاومت هستند. اکنون و با توجه به چنین تعابیری، در تحلیل پیروزی انقلاب پاسخی که می‌توان گفت؛ اتصال انقلاب به مساجد است. اکنون در سایه‌ی این اتصال به مسجد، به درخششی بی نظیر در نظام بین‌الملل رسیده است.

 

اسماعیلی تصریح کرد: از جهت تقویمی، انقلاب اسلامی با محوریت مساجد و مراسمات تاسوعا، عاشورای حسینی و راهپیمایی ها و تظاهرات در این روزها بود که به پیروزی رسید. لذا؛ اگر به بازخوانی فرامین امام خمینی(رضوان‌الله‎‌علیه) پیرامون اربعین بپردازیم، می بینیم که امروز حماسه اربعین به لشکرکشی یاران عاشورایی مقاومت در منطقه تبدیل شده است.

 

وی تصریح کرد: در سال های گذشته پیاده روی اربعین در حالی به اوج رسید که بخشی از کشور عراق در تصرف داعش بود؛ شهید حاج قاسم سلیمانی به عنوان سرباز نهضت امام خمینی (رضوان‌الله‎‌علیه) در پیاده سازی آرمان های امام و اوامر رهبری نقش تاثیرگذاری داشت.

 مقر حکومت حضرت مهدی(عجل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف) در مسجد است

وی در ادامه با اشاره به جایگاه مسجد در عصر ظهور، ابراز کرد: مقر حکومت حضرت مهدی (عجل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف) در مسجد است و امروز نیز ما باید در مساجد فعالیت های موثری انجام دهیم.

 

اسماعیلی با اشاره به اهتمام دولت انقلابی به احیاء و تقویت جایگاه مساجد، بیان کرد: شعار وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی «نهضت بازگشت به مسجد» است و در برنامه هفتم توسعه نیز پیشنهادات خوبی برای مسجدمحوری و تقویت و توسعه گفتمان امام محله مطرح شده است.

 

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی طبق برنامه ای که در دستور کار خود دارد، می کوشد با محوریت ائمه جماعات هسته فعالیت های اجتماعی را در مساجد قرار دهد تا در این بستر آسیب های اجتماعی جامعه کاهش یابد.

 

در برنامه هفتم توسعه به دنبال حل مشکلات مساجد هستیم

اسماعیلی در ادامه با یادآوری جایگاه مساجد در افزایش جمعیت، گسترش ازدواج، جلوگیری از طلاق و بدحجابی و بی حجابی، تصریح کرد: باید برای فعال شدن مساجد تلاش کنیم زیرا طبق آمار و گزارش ها، برخی از مساجد غیرفعال هستند و در همین راستا ما با همکاری دستگاه ها و نهادهای مختلف در برنامه هفتم توسعه به دنبال حل مشکلات مساجد هستیم چرا که خانه های خدا بهترین پایگاه برای حل معضلات اجتماعی جامعه هستند.

 

وی بر لزوم حمایت از مساجد و پشتیبانی از دستگاه های متولی مساجد تأکید و خاطرنشان کرد: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از هرگونه طرح های ابتکاری مساجد حمایت می کند و در این رابطه هیچ محدودیتی نداریم.

پایان پیام/

تعداد بازدید : ۷۷۵

تازه ترین

ارسال نظر

ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید

پربازدیدترین