سرویس مسجد خبر
شبستان گزارش می‌دهد

این مسجد ۹۰ساله برای نوجوانان و جوانان کار می‌کند

این مسجد ۹۰ساله برای نوجوانان و جوانان کار می‌کند
(سه شنبه ۲۰ تیر ۱۴۰۲) ۱۰:۵۶

مسجد موسی‌بن‌جعفر(ع) اگرچه خود عمری ۹۰ ساله دارد اما عمده فعالیت‌هایش را بر نسل جوان و نوجوان متمرکز کرده است؛ برگزاری دوره‌ها و جام‌های ورزشی، برگزاری جلسات دورهمی و تلاش برای راه‌اندازی پایگاه قرآنی در این راستا انجام می‌شود.

به گزارش مسجدخبر به نقل از شبستان، مسجد موسی بن جعفر(ع) واقع در خیابان کارگر جنوبی یکی از مساجد قدیمی تهران است که در سال ۱۳۱۰ هجری شمسی توسط مرحوم سیدحسن موسویان یکی از واقفان قدیمی کشور ساخته شد.

 

پس از پیروزی انقلاب اسلامی با توجه به اینکه استقبال مردم از مساجد بیشتر از گذشته شد و فضای مسجد جوابگوی مردم نبود، توسعه مسجد در دستور کار قرار گرفت و در حال حاضر فضای مسجد تا حدودی جوابگوی نمازگزاران و اهالی محله است. در حال حاضر مسجد موسی‌بن جعفر(ع) با برگزاری برنامه های متنوع فرهنگی و مذهبی توانسته نوجوانان و جوانان را جذب فعالیت های مسجد نماید.

 

حجت الاسلام«علی گودرزی» در گفت و گو با شبستان با اشاره به اینکه در چند سال اخیر استقبال از فعالیت های مسجد موسی بن جعفر(ع) بی نظیر بوده است، اظهار کرد: با توجه به اینکه رویکرد مسجد استفاده از ظرفیت های نوجوانان و جوانان در برنامه های مسجد است، به همین جهت برنامه های مسجد در مناسبت های مذهبی، تعظیم شعائرالله و مراسم ها با محوریت این گروه سنی برگزار می شود، به همین جهت هسته اولیه فعالیت های مسجد نوجوانان و جوانان هستند.

 

جام فوتبال

 

امام جماعت مسجد موسی بن جعفر(ع) با اشاره به استقبال گسترده نوجوانان و جوانان از برنامه های اوقات فراغت این مسجد، بیان کرد: مسجد با تدارک برنامه های تابستانی در رشته های هنری، نمایشی، اردوهای زیارتی و سیاحتی، برنامه های ورزشی و برگزاری جام فوتبال و  جشنواره های متنوع تلاش دارد که اوقات فراغت بانشاطی را برای آنها رقم بزند. به  گونه ای که در مسابقه جام فوتبال بیش از ۱۲۰ نفر از نوجوانان شرکت کردند.

 

وی افزود: به مناسبت سالروز ولادت امام موسی کاظم(ع) با همکاری حرم امام موسی کاظم(ع) پرچم متبرک بارگاه حضرت(ع) با حضور خادمان این آستان مقدس و در میان شور و اشتیاق مردم به مسجد آورده و فضای مسجد عطرآگین از عطر آستان موسوی شد. علاوه بر این، در مناسبت های مختلف، نوجوانان و جوانان مسجد اقدام به برپایی ایستگاه صلواتی و توزیع شربت و شیرینی  می کنند.

 

 برنامه های دورهمی
 
حجت الاسلام گودرزی اضافه کرد: در کنار اجرای برنامه‌های جذاب همانند جلسات دورهمی و  مشارکت نوجوانان و جوانان در برنامه‌های مختلف، ارتباط خوب امام جماعت مسجد با نوجوانان و جوانان مهمترین عامل در جذب آنان به حساب می آید. مسجد تراز اسلامی، مسجدی است که بتواند در کنار برگزاری نماز جماعت و مراسمات مذهبی سایر نیازهای اهالی محل را تأمین کند و یا به عبارتی دیگر پایگاهی جهت پاسخگویی به نیازهای معنوی، عاطفی و حتی مالی مردم باشد، این موضوع در مسجد موسی بن جعفر(ع) دنبال می شود.
 

امام جماعت مسجد موسی بن جعفر(ع) یکی از رویکردهای مسجد را کمک رسانی به اقشار کم برخوردار دانست و ابراز کرد: در مناسبت های مختلف مسجد به اقشار محروم و بی بضاعت با توزیع بسته های معیشتی کمک رسانی می کند. ضمن اینکه گروه جهادی این مسجد همواره در بحران های مختلف در مناطق محروم کشور حامی و خادم مردم است.

 

حجت الاسلام گودرزی با اشاره به برگزاری «میز خدمت» در مسجد موسی بن جعفر(ع)، گفت: «میز خدمت» در مسجد با حضور مسئولین منطقه ای، شهری و  مسئولین سازمان ها و ادارات در مسجد برگزار می شود و توانسته گره‌گشایی بسیاری از اهالی باشد.

 

جهاد تبیین

وی با اشاره به اهتمام این خانه خدا به موضوع «جهاد تبیین»، گفت: در همین راستا بنا داریم که با حضور نخبگان، گروه های مرجع، طلاب فاضل و فرهیختگان گام های اثرگذاری در پاسخ به شبهات و دغدغه های مردم در این عرصه برداریم، البته در این زمینه نشست ها و  جلسات مختلفی در مسجد برگزار شده است ولی با نقطه مطلوب و ایده آل فاصله داریم. همچنین در مناسبت های مختلف با حضور فرهیختگان در مسجد پیرامون مباحث فلسفه و علم جلساتی برگزار می شود.

 

برنامه های متنوع برای بانوان

امام جماعت مسجد موسی بن جعفر(ع) یکی از رویکردهای مسجد را تقویت حضور بانوان و بهره گیری از ظرفیت آنها دانست و خاطرنشان کرد: واحد بانوان مسجد در رشته های مختلف دوره های آموزشی برگزار می کند و در راستای تبدیل مسجد به پایگاه قرآنی اقدام به برگزاری دوره های تخصصی تجوید، روخوانی و روانخوانی کرده است. آموزش احکام ویژه نوجوانان و بزرگسالان، آموزش زبان انگلیسی، آموزش ریاضی، خیاطی و گلدوزی و ورزش ویژه بانوان نیز از دیگر برنامه های مسجد است.

 

پایان پیام/

تعداد بازدید : ۹۹۹

تازه ترین

ارسال نظر

ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید

پربازدیدترین